de Elektronische Sigaret
  • Blog

Japan Tobacco koopt Belgisch Gryson

10/21/2014

0 Comments

 
Japan Tobacco koopt het Belgische tabaksbedrijf Gryson voor 475 miljoen euro. De Japanse groep zet daarmee een stap op de Europese markt voor roltabak.

Japan Tobacco - met bekende merken als Camel, Winston en Silk Cut - wil zich op de Europese markt voor roltabak installeren en zegt daarom in te pikken op de know-how van Gryson.

De Japanners hebben 475 miljoen euro veil voor Gryson. Het is daarmee de op zes na grootste overnamedeal van het jaar waarin een Belgische partij optreedt. De overnameprijs komt overeen met 12,3 keer de bedrijfskasstroom (ebitda) die het West-Vlaamse bedrijf voor 2012 verwacht (38,7 miljoen euro).

Vijf miljard e-sigaretten

Het Wervikse Gryson, met 151 man personeel, produceert jaarlijks 3.900 ton tabak, het equivalent van 5,2 miljard sigaretten. Het brengt de tabak op de markt onder een rist merken, waaronder Domingo, Fleur du Pays, Orlando en Arizona.

Gryson exporteert naar zowat 65 landen en behoort in Frankrijk, Portugal en Spanje tot de top. De Belgische groep zou op de Franse markt voor roltabak de nummer twee zijn met een marktaandeel van bijna 21 procent. Gryson boekte vorig jaar een omzet van 86,7 miljoen en een bedrijfswinst van 29 miljoen euro.

Guido Vandermarliere, de eigenaar van Gryson, benadrukt dat de productiefaciliteit in Wervik zeker behouden blijft. Japan Tobacco zou ook uitbreidingsplannen hebben voor de vestiging.

In een mededeling wijst Eddy Pirard, regionaal voorzitter van Japan Tobacco voor West-Europa, op de 'groeiende en winstgevende' markt voor roltabak in Europa. Japan Tobacco richt zich meer op de internationale markt om de afkalvende thuismarkt te compenseren. De gigant zag zijn marktaandeel in Japan terugvallen tot 55 procent, tegenover 64 procent vorig jaar.

0 Comments
 

Welkom op deze blog

12/17/2013

0 Comments

 
Joepie, een nieuwe blog is geboren over elektronisch roken. Ik ben sinds een maand zelf actieve gebruiker geworden en ik wil je graag informeren over mijn persoonlijke ervaringen. Ook als ik iets opvang in de media dat over roken of e-roken in het bijzonder gaat, dan zal ik dit zeker proberen te posten. Verwacht wel geen dagelijkse posts van mij.

Het is niet mijn bedoeling om van deze blog mijn persoonlijk dagboek te maken.  Maar gewoon als ik in het weekend eens wat vrije tijd heb zal ik zeker proberen wat te schrijven.



0 Comments
 

    Author

    Mijn naam is Sofie, ik ben 27 jaar en ik kom uit Alkmaar/Nederland.

    Mijn lievelings e-sigaret is greensmoke. De ervaren e-rokers onder julie zullen zeker begrijpen waarom.

    Archives

    October 2014
    December 2013

    Categories

    All

    RSS Feed


Powered by Create your own unique website with customizable templates.